واقعه غريبه اثناء تغسيل جسمان هيثم احمد زكي



هيثم أحمد زكي، ممثل مصري. وهو ابن الممثل أحمد زكي والممثلة هالة فؤاد، كانت بدايته الفنية عام 2006 مع فيلم حليم وشارك في العديد من الأعمال السينمائية والتلفزيونية. توفي في 7 نوفمبر 2019 إثر هبوط حاد في الدورة الدموية عن عمر يناهز 35 عام
سرد الماكيير محمود معوض، الصديق المقرب للفنان المصري الراحل هيثم أحمد زكي، واقعة غريبة حدثت معه أثناء تغسيل جثمان الأخير، قبل تشييعه إلى المقبرة.
 معوض، أثناء استضافته في برنامج "شارع النهار"، الذي يذاع عبر فضائية النهار، إنه أصر على تغسيل هيثم بيده رغم رفض الموجودين دخوله إلى مكان التكفين، مضيفا: "أنا بجهزه دايما قدام الكاميرا، فكان لازم أجهزه وهو رايح يقابل ربنا".
وتابع: "لما الشيخ كان يجيب رقبته في اتجاه الاقي رقبته جت نحيتي، فكنت أقول للشيخ إنه بيتحرك أهو، فأجده يقول لي إنه بيحبني، ولما مسكت ايده وجيت أشيلها لقيته ماسك في إيدي، فاندهشت، ولكن الشيخ أكد لي وفاته".
يذكر أن هيثم أحمد زكي وافته المنية، صباح الخميس الماضي، إثر تعرضه لهبوط حاد في الدورة الدموية.

كشف أيمن أحمد الصديق المقرب للفنان المصري الراحل هيثم أحمد زكي، أن الراحل استغاث بخطيبته قبل وفاته بدقائق، مؤكدا أن هيثم اتصل به مرتين، لكنه لم يستطع الرد عليه بسبب ظرف عائلي.
وأكد أحمد في مقابلة مع برنامج "et بالعربي" أنه تلقى 4 مكالمات هاتفية من خطيبة هيثم، وعلم منها أن الفنان الراحل حدثها هاتفيا قبل وفاته قائلا: "خلي أيمن يلحقني".
وأوضح صديق الفنان الراحل أن علاقته بهيثم تعود إلى 8 أعوام مضت، حيث كان معتادا على المبيت معه في منزله، إلا أنه تخلف عن هذه العادة يوم الوفاة بسبب ظرف عائلي.
يذكر أن هيثم أحمد زكي قد وافته المنية، صباح الخميس الماضي، إثر إصابته بهبوط حاد في الدورة الدموية.

خطيبة هيثم أحمد زكي تودعه بكلمات مؤثرة: «مش دي النهاية»

ودعت إنجي سلامة، خطيبة هيثم أحمد زكي، الفنان الراحل بكلمات مؤثرة عبر حسابها على «فيس بوك».
وقالت سلامة «انا بكتب الكلام ده و انا مش قادرة اكتب حاجة بس قلت ممكن يكون فيه اي حاجة تفيد أي شخص تكون في ميزان حسنات هيثم وانا بفكر نفسي قبلكم والله، كلنا بيعدي علينا اختبارات في حياتنا وممكن نحس انه اختبار كبير اوي و صعب بس ربنا قال: ( الذين اذا اصابتهم مصيبة قالوا إنا لله وإنا اليه راجعون أولئك عليهم صلوات من ربهم ورحمة وأولئك هم المهتدون )
يعني انا كلي لله ورجعاله علشان الواحد يفتكر انه في الاخر ملوش غير ربنا و كلنا في الاخر رجعنله مهما قلوبنا تعلقت بأشخاص او أشياء».
وتابعت «سيدنا يعقوب لما قالوله ان ابنه سيدنا يوسف توفي قال: (فصبر جميل والله المستعان على ما تصفون) الصبر الجميل مش معناه ان مفيش حزن هو كان حزين جدا على يوسف واخوه.. بس يكون فيه رضا… في ناس وقت البلاء ممكن تقول ليه يا رب عملت فيا كده او اشمعنى انا ويقول انا صابر بس ده مش معنى الصبر اني اكون معترضة على قضاء الله، دايما خلي شكوتك لله واتكلم معاه من قلبك ربنا سميع قريب ودود مجيب زي ما سيدنا يعقوب قال كمان ( إنما أشكوا بثي وحزني الى الله وأعلم من الله ما لا تعلمون». 
وأضافت «اي ابتلاء انت بتعدي بيه دلوقتي ليه اخر وليه جزاء وهتشوف جزاء الصبر ده في الدنيا والاخره بس خليك راضي بقضاء الله ربنا قال: ( سيجعل الله بعد عسر يسرا) ده وعد، الصبر معناه اني راضية وعارفة ان في جزاء كبير اوي و في خير ( انما يوفى الصابرون اجرهم بغير حساب ) ( والصابرين في البأساء والضراء وحين البأس أولئك الذين صدقوا وأولئك هم المتقون )
وقت البلاء ممكن تلاقي ناس كتير حواليك ربنا بعتهوملك يهونوا عليك لكن مفيش حد في ايده حاجة بجد غير الله ومحدش هيبقى حاسس بوجعك غيره ( ليس لها من دون الله كاشفة ) ( أمن يجيب المضطر اذا دعاه ويكشف السوء)، (إن يمسسك الله بضر فلا كاشف له الا هو  ربنا أعلم بالخير ليك وبالأصلح ليك و مع البلاء ربنا بينزل لطف و صبر يخليك تتعرف على ربنا بشكل جديد يمكن مكنتش تعرفه بيه لول

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

النيابة الإدارية تطالب «الدقهلية» بتغيير أسماء بلدان «منافية للآداب العامة»

النيابة الإدارية تطالب «الدقهلية» بتغيير أسماء بلدان «منافية للآداب العامة» طالبت النيابة الإدارية ببلقاس وجمصة، محافظة الدقهلية، بتغ...